logo 4lidi

Menu

Jak někteří obchodníci a výrobci manipulují s cenami

Manipulace s cenami je klíč k úspěchu změny chování spotřebitele ze strany obchodníka. Namísto svobodné volby nákupu za běžné stálé ceny je zákazník vystaven neustálým změnám, někdy až v rozmezí padesáti korun u jedné položky během dvou dnů, a to nahoru i dolů, je tak přirozeně veden k nabídce klubové karty, v současné době k aplikaci v mobilu. Je to aktuální trend, kterému zákazník nikdy v minulosti nebyl vystaven. Na jednu stranu je tato nabídka lákavá, ale zákazník/spotřebitel ztrácí absolutní kontrolu nad vývojem trhu.

K zamyšlení: Proč prodejci nyní uvádějí ceny v haléřích, když měna v Kč toto neumožňuje? Myslíte si, že se jedná o záměrné klamání spotřebitele?

Jeden z cílů připravovaného projektu „Obecní prodejna/prodejna v obci“ je také udržovat etické a mravní hodnoty obchodních vztahů, především při utváření cen. Ceny by měly být stabilní, kdy zákazník každý den nakoupí za „normální“ cenu bez psychologické manipulace skrz výrazné slevy. Je nutné si uvědomit, že některé z předražených produktů jsou již dotovány ve výrobě z peněz daňových poplatníků právě za účelem zachování přístupných cen, což se ale v konečné obchodní ceně dnes nepromítá. Je mylné se domnívat, že zákazník má takovou manipulaci rád. Pro zákazníka je naopak výhodné prostředí při zachování tržních cen, které nekolísají a jsou reálným odrazem trhu, což v posledních letech bohužel tak není.

„Zdražil Pepa, zdražím taky…“ byly mnohé reakce na enormní růst cen, v mnohém si tu drahotu lidé utvářejí sami a pak přichází o obraty…

Jsme svědky zdražování produktů o desítky a stovky korun v rámci připravovaných slevových nabídek, toto dříve zákazníci tolerovali pouze v řádu korun. Tyto cenotvorby mají jasný cíl, vytvořit vysoké základní ceny, se kterými obchodník může manipulovat dle své potřeby, jde tedy o ovládnutí trhu. V první řadě zcela kontroluje a ovládá cenový trh (na některých produktech může vytvářet nemalé rabaty/výdělky), má nástroje k ovlivňování návyků kupujících s cílem je dovést k používání slevových/klubových kartiček, dnes spíše aplikací s QR kódem. Zákazníci se tak mohou u jednoho produktu setkat hned se třemi cenami, základní pro všechny bez omezení 60,-Kč (ta je mnohdy od doby „před pandemií“ navýšena o desítky, stovky procent) s použitím klubové karty (podmínka registrace) za 45,-Kč, s použitím aplikace (podmínka stažení aplikace) za 25,-Kč (názorná cenová ukázka). Přestože se „velcí hráči“ snaží ceny srovnávat, při vyhledání na e-shopu můžete v jeden okamžik nakoupit zboží například v takovéto podobě (kečup Heinz 1 kg, můžete zakoupit (22. 7. 2024) za 157 Kč, 129,90 (130 Kč), 99 Kč.) Podobnou hru s cenami mohou zákazníci pozorovat prosazováním korporátních značek (tedy výrobků samotného řetězce), které jsou proti jiným výrobcům výrazně zvýhodněny, známé značky tak pomalu z obchodních řetězců mizí.

Je nutné podotknout, že není v rámci dobrých mravů a základních lidských práv žádoucí, aby se mezi lidmi tvořili různé skupiny, které jsou na základě obchodních praktik diskriminovány, jsou podmiňování registrací či instalací aplikace do svého mobilního zařízení, a to i především v případě základních potravin a potřebného spotřebního zboží. Jak bylo již uvedeno výše, mnohdy toto zboží je již dotováno jak v prvovýrobě (například zemědělské dotace), ale i také v samotné výrobě (regionální rozvoj, podpora výroby a další) právě proto, aby byly tyto produkty lidem dostupné, dotace se uvolňují z peněz daňových poplatníků, lidé tak některé produkty platí hned několikrát a řetězec potravinářského průmyslu se točí rychleji a efektivněji, kdy to v každém případě zaplatí občan České republiky. A to je určitě špatně.

Jistě jste už slyšeli o využívání termínu „lidské zdroje“, v rámci velkého byznysu nejde o lidi, ale o co nejvyšší zisky a o vytváření takového obchodního prostředí, aby dravé společnosti mohli zcela v klidu likvidovat konkurenci a postupně tak přebírat trh pod svou obchodní kontrolu a získali tím moc. Lidé jsou v tomto případě zpracováváni formou dostupných psychologických strategií, mezi které patří ovlivňování veřejného mínění (manipulace masy), jako nástroje k tomu slouží masová média, účelové články, rozhovory, ale také stále opakující se reklama, která samozřejmě prezentuje obchodníky v tom nejlepším světle. Na TV stanicích se točí de facto desítka firem, mezi které se běžný podnikatel působící v ČR nedostane. Lidé by měli mít na paměti, že jde ale o reklamu obchodníků, nikoli o prověřenou skutečnost. Zákazník tak stále musí vědět, že je v jeho zájmu se zajímat o původ jídla, o složení jídla, zájmy člověka jsou trochu jiné než zájmy korporace. Obchodní řetězce tak vyvíjejí velké úsilí, aby díky kartičkám, aplikacím, reklamám k sobě přivedly co nejvíce zákazníků, ty ale odejdou od jiných obchodníků.

Například stejný kelímek zmrzliny Haagen-Dazs můžete zakoupit v jeden den za 99 Kč, poté za 149 Kč, dokonce za 194,90 Kč, za týden ale může být zase v akci za 99 Kč. Záměrně vybíráme konkrétní značky, které jsou sami o sobě dražší než ostatní, nárůst cen v tomto případě je výrazný a dobře zapamatovatelný…

Další důležitý atribut u cenotvorby je zmenšování obsahu či objemu výrobku, za dnešní vysoké ceny často nakupujeme výrobky o čtvrtinu menší či lehčí, například sušenky Horalka a jiné jsme dříve kupovali v gramáži 75 g, nově jsou sušenky menší a váží 50 g, ceny jsou přitom skoro o 100 % vyšší než před „pandemií“ při hmotnosti 75 g. Dnes nakoupíte Horalku od Sedity za 18 Kč i 19 Kč (internet 22. 1 .2024), dříve se ceny sušenky běžně pohybovaly kolem 9-11 Kč.

Do ceny se rovněž nepromítají změny složení, kde jsou nahrazovány například rostlinné oleje za levnější složky jako například palmový tuk, nebo živočišné tuky za palmový tuk. Palmový olej se objevuje ve velkém množství průmyslově zpracovaných produktů.

Někteří výrobci jdou ještě dále, označí běžné balení se stejným obsahem jako balení XXL, což je již klamání spotřebitele.

Takový cukr krupice ovšem také vystřelil. V dobách před pandemií jsme jej mohli zakoupit ve slevě za 9 či 11Kč, dnes je běžně prodává, za 49,90, 26,40, 38, 31, 32 Kč, což je nárůst o stovky procent. Cukr krystal 1 kg nyní online můžeme v závislosti na výrobci koupit za 26, 32, 56, 33 Kč, ale i tak se jedná o nárůst v řádech stovek procent.

Text: 4lidi Foto: ilustrační

hi SEO, s.r.o.

Přihlášení